Nezamislivo je da ovako štetan projekat po interese najvećeg broja Beograđana finansira EBRD ili Svetska banka. To je jedan od najvažnijih razoga zašto se našim političarima ne žuri u EU. Očito je mnogo lakše, odnosno primamljivije, dogovarati državne poslove u četiri oka sa kineskim i ruskim državnim preduzećima, napominje Vuletić.
Naši trenutni vlastodršci uspešno balansiraju odnose na relaciji Peking-Moskva. S obzirom da će do sada dogovorene dve linije beogradskog metroa raditi Kinezi, gotovo sam siguran da će treću liniju graditi neka ruska kompanija, kaže za Danas odbornik Građanskog demokratskog foruma u Skupštini Beograda Zoran Vuletić.
Na taj način, dodaje on, Srbija se “vrlo uspešno” udaljava od EU i ubrzano klizi u dužničko ropstvo prema Kini.
– Nezamislivo bi bilo da ovako štetan projekat po interese najvećeg broja Beograđana finansira EBRD ili Svetska banka. To je jedan od najvažnijih razoga zašto se našim političarima ne žuri u EU, očito je mnogo lakše, odnosno primamljivije dogovarati državne poslove u četiri oka sa kineskim i ruskim državnim preduzećima, napominje Vuletić.
Finansiranje projekta metroa klasičan je primer kako funkcioniše Srbija i njena ekonomija poslednjih deset godina, smatra Vuletić.
– Očigledno je da se radi o ogoljenoj korupciji. Prvo su potpisani ugovori sa francuskom kompanijom za projektovanje i kineskom kompanijom za izvođenje radova kroz preskupe kredite a nakon toga se donosi regulacioni plan na osnovu koga treba sve da se radi, počev od izdavanja građevinske dozvole. Žao mi je ljudi u Urbanističkom zavodu koji su primorani da potpisuju ovakve planove praveći trule kompromise sa svojom strukom, kaže Vuletić.
Iako nema sumnje da je metro potreban Beogradu, nastavlja naš sagovornik, te da je decenijama unazad jasno svima koji žive u glavnom gradu, poslednja verzija metroa apsolutno nije u interesu najvećeg broja Beograđana.
– Prva linija budućeg metroa, koji je isplaniran i trenutno je u završnoj fazi procedure, ubedljivo nam govori da se isključivo vodi računa o interesima investitora Beograda na vodi, kao i budućim investitorima koji sada kupuju jeftino placeve duž te linije kako bi kasnije višestruko zaradili, s obzirom da sedamdeset procenata prve linije ide mimo naseljenih mesta, objašnjava Vuletić i zaključuje da “ostaje nada da će sledeće godine doći nova vlast u Beogradu” koja bi se “jasno okrenula načinu rada koji se praktikuje u Evropi” i raspisala “pošten tender makar za treću liniju”.
(Dnevni list Danas)