U velikoj sali stare Skupštine Srbije održana je sednica Gradske skupštine na kojoj su odbornici glasali o predlozima za usvajanje poslednjih planova za izgradnju metroa.
BEOGRAD, 8. novembra 2021. – Sednicu je otvorio zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekavši da je ovo najznačajnija sednica Skupštine grada i najvažniji dan za gradske odbornike. Treba da budemo ponosni što danas učestvujemo u izgradnji metroa, kazao je Vesić.
On je rekao da je početak izgradnje metroa planiran je za 22. novembar 2021. i započeće nasipanjem na Makiškom polju.
Nakon intenzivne dinamike gradnje prve dve linije metroa planirano je da metro bude završen 2028.godine. Zamenik gradonačelnika je istakao da se ovim planom obuhvata proširenje linija Bg voza i širenje njegovih trasa u različite delove grada. To takođe važi za proširenje tramvajskih linija sa idejom da do 2030.godine dominantni prevoz u Beogradu bude šinski prevoz.
On je rekao da su trase metroa posledica petogodišnjeg rada stručnih inostranih i domaćih organizacija i institucija koje su sačinile Master plan. Vesić je završio obraćanje odbornicima uz konstataciju da je današnja sednica skupštine istorijska.
Odluke u naprednjačkom maniru
Odbornik Građanskog demokratskog foruma (GDF), jedine opozicione organizacije koja učestvuje u radu skupštine grada Beograda, Zoran Vuletić rekao je na početku svog obraćanja odbornicima da svako normalan podržava izgradnju metroa. Međutim kako ističe problem je nepoštovanje zakonskih procedura kao i nepoštovanje mišljenja stručne javnosti u vezi ovog projekta. „Primer toga jeste odluka Građevinskog fakulteta koji se javno ogradio od izrade ovakvih predloženih planova“.
Vuletić smatra pogrešnim način donošenja odluka. „Prvo se potpisuje ugovor sa kompanijom iz Kine o izgradnji depoa u sklopu metroa a plan još uvek nije usvojen. On je na dnevnom redu danas. To je manir po kojem vi radite“.
Predsednik GDF je apelovao da se unapredi procedura donošenja odluka, jer se mnogo prostora ostavlja za proizvoljno tumačenje i na štetu građana. On je rekao da misli da su prve dve trase metroa pogrešne i da nisu u interesu najvećeg broja građana i zato će glasati protiv ovog predloga.
Tokom njegovog obraćanja odbornici vladajuće koalicije su neprekidno dobacivali i sa svojih mesta i prekidali Vuletićevo izlaganje, njima se pridružio i predsednik Skupštine grada Beograda Nikola Nikodijević čiji je posao da ovakvo ponašanje odbornika sankcioniše i spreči.
Zbog ovih okolnosti Vuletić je završio svoje izlaganje uz konstataciju da je „SPS kontituitet u vlasti koji ne dozvoljava da Beograd diše, živi i razvija se, kao i da je njohov manir diskvalifikacija svakoga ko ne misli isto kao i oni“.
Metro razdvaja stari i novi deo Beograda
Rade Veljanovski potpredsednik GDF koji je takođe odbornik u Skupštini grada apelovao je da se postigne viši stepen poštovanja govornika tokom njihovog izlaganja za govornicom.
Na temu izgradnje beogradskog metroa je rekao da ovo zaista jeste istorijska sednica ali da će o njenim uspesima sud moći da donesu jedino buduće generacije koje će svedočiti o rezultatima završetka tih radova.
On je konstatovao da Beogradu i Beograđanima jeste potreban metro ali da niko nije mogao da predpostavi da prva linija metroa neće preći preko reke Save i spojiti Novi Beograd sa starim delom grada. Veljanovski smatra da je odabir trasa pogrešan i da je logičan drugačiji redosled linija metroa.
Veljanovski je mišljenja da je sve povezano i da je očigledno da se ceo projekat izgradnje prve linije metroa prilagođava interesima projekta Beograda na vodi. Kako ističe predstavnici struke sa tehničkih i tehnoloških fakulteta su ocenili ovaj projekat kao loš.
Profesor Veljanovski se osvrnuo i na pomenu kineskih firmi sa kojima su zaključeni sporazumi „njima čestitam na iskustvu, ali smatram da je ovakav projekat odlična prilika da se ožive domaće stručne firme koje takođe imaju iskustva u gradnji“, On je zaključio izlaganje rekavši „imam utisak da se ovde ne radi samo o interesima Beograda već i o nekim (nečijim) drugim interesima.
Podsećanja radi, za većinu stručne javnosti i javnih delatnika koji su mišljenja da o ovako kapitalnim investicijama treba poslušati i struku. Donekle kasno oglasio se Građeviski fakultet, stavljajući kao glavnu primedbu da nema logike da budući podzemni beogradski voz ne poveruje Novi Beograd i Zemun sa starim delom grada, a kreće i okreće se na dalekoj prigradskoj livadi. Ućutkani su Vesićevom tvrdnjom da njihova argumentacija nije nadjačala eksperte koje su konsultovali on i njegov tim.
Razgovori i sporenja u vezi metroa tek slede, pogotovo oko cene izgradnje „istoriskog projekta“ glavnog grada, jer je od prvobitne cene pre nekoliko godina (i sa bolje planiranom mrežom) odjednom gotovo utristručena.
Odbornici vladajuće većine svoje vreme za govornicom isključivo su koristili za omalovažavanje stavova odbornika opozicije, uz obavezno veličanje projekta izgradnje metroa, ocenivši ga kao istorijski, strateški i koji iziskuje puno vremena i novca.
Milena Markov