Autor: nova.rs
Firma “Starting”, za koju je Zoran Đajić, konsultant koji je bio angažovan na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu, rekao da je ignorisala upozorenje nadzora, nije jedini podizvođač koji je bio angažovan na tom projektu. Osim dve velike kineske kompanije koje su bile izvođači, radove na stanici je izvodilo još najmanje šest firmi, od kojih su neke dobijale niz poslova od države. Jedna od njih je bila angažovana na rekonstrukciji peronskih nadstrešnica, navodi nova.rs.
Prošlo je više od 10 dana od pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, a u toj nesreći život je izgubilo 14 osoba, a tri su i dalje u teškom stanju. Do danas niko zbog te nesreće nije uhapšen.
Kako podseća portal nova.rs, glavni izvođač bio je konzorcijum kineskih kompanija CRIC-CCCC, koje su se oglasile samo na dan nesreće, kada su saopštile da nadstrešnica koja je urušena nije bila predmet rekonstrukcije.
“Aktivno ćemo učestvovati u akciji spasavanja i oporavka i ukazati brigu i solidarnost sa povređenima u ovoj nesreći i njihovim porodicama. Još jednom upućujemo izraze dubokog saučešća porodicama nastradalih, a povređenima želi brz oporavak“, navedeno je u saopštenju u kojem su istakle da su radove izvodile striktno u skladu sa građevinskom dozvolom.
Kineski konzorcijum bio je izvođač radova, a osim njih angažovan je i niz srpskih firmi. Zoran Đajić otkrio je da je jedna od njih i firma Starting, koja je, kako je rekao, glavni podizvođač.
„Čelik“ bio zadužen za peronske nadstrešnice
On za Nova.rs otkriva i druge firme koje su radile na tom projektu, vrednom oko 65 miliona evra.
Kako kaže, jedna od njih je “Fero mont”, a na spisku se nalazi i kompanija “Čelik doo” iz Bačkog Jarka. Na sajtu ove kompanije se inače i navodi da su bili angažovani prilikom rekonstrukcije stanice, a u opisu piše da su urađene 102 čelične peronske nadstrešnice na pet perona. Nadstrešnica je, kako se navodi, projektovana kao čelična konstrukcija, sa krovnom oblogom od aluminijumskog lima i kaljenog stakla. Kao vreme trajanja projekta navodi se decembar 2021. do jula 2023.
U odgovorima na pitanja Nova.rs iz te firme kažu da su bili angažovani u okviru projekta izgradnje pruge Beograd-Subotica državna granica (Kelebija), deonica pruge Novi Sad – Subotica – Državna granica (Kelebija).
„Predmet Ugovora je bilo izvođenje radova na izgradnji novih čeličnih peronskih nadstrešnica. Imajući u vidu da je došlo do urušavanja nadstrešnice na južnoj fasadi objekta zgrade železničke stanice u Novom Sadu, a ne do nadstrešnice perona, koja nema nikakvu konstruktivnu vezu sa zgradom železničke stanice i nadstrešnicom koja je urušena, nismo bili pozvani na saslušanje kod nadležnih organa“, kažu u toj kompaniji.
Kako piše na sajtu APR, njeni vlasnici su firma Hopetosa (20 odsto) i preduzeće “Naše šume” (35 odsto), iza kojih stoje Nebojša Petrić i Danilo Tomašević, zatim Rodoljub Golubović (25 odsto) i Davor Krmpot (20 odsto).
Ovu firmu je angažovala kompanija Infrastrukture železnica Srbije u dva navrata i to na održavanju mostova i radova na zameni mosta između stanica. Dobila je posao i od Transnafte na izgradnji hale za odlaganje opreme i materijala, kao i od Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave. Uglavnom je nastupala u konzorcijumu sa drugim firmama.
Antikor sanirao pothodnike
Radove na stanici izvodila je i firma “Antikor”, a to piše i u referencama koje je objavila na svom sajtu. Navodi se da su bili angažovani na sanaciji dilatacionih spojeva pešačkog pothodnika i saobraćajnog podvožnjaka u železničkoj stanici Novi Sad. Na više mesta se ističe da su radili na projektu modernizacije i rekonstrukcije pruge, među ostalima i na stanici Novi Beograd, u donjoj zoni.
Po trećinu vlasništva u toj firmi ima Treća petoletka, u kojoj 75 odsto udela ima Mladen Grujić, a suvlasnici Antikora su i Dejan Živojinović i Miloš Tatomir.
Ova kompanija je inače dobijala poslove od EPS i to za antikorozivnu zaštitu, ali i od Ministarstva odbrane za popravke i održavanje opreme u laboratorijama i aerotunelima. Infrastruktura železnice Srbije su angažovale tu firmu za poslove održavanja mostova.
Među izvođačima, kako nam je rekao Zoran Đajić, je i firma Deko tim, čija je glavna delatnost nespecijalizovana trgovina na veliko. Nije poznato na kojim poslovima je konkretno ova firma bila angažovana.
Na spisku je i firma Izomont, koja je, kako piše na njihovom sajtu, specijalizovana za završne radove u građevinarstvu. Kao jedan od projekata navedena je “kineska železnica Novi Sad” i elektroradovi. Njen vlasnik je Živoslav Marjanović.
Podsećanja radi, Zoran Đajić prvi je izašao u javnost sa tvrdnjama da je bilo radova na nadstrešnici koja je srušena, te da je bila pokrivena staklom. On je u izjavi za “Radar” direktno prozvao firmu Starting i naveo da nije odgovarala na njegova i upozorenja nadzora.
“Kada smo proveravali u kakvom je stanju mermer na fasadi i došli do krovnog dela, tražio sam da se skine pročelje i očisti od đubreta, tog lošeg betona i da se stave nove ploče, ali oni to nisu hteli. Firma Starting, prvi podizvođač, nije to htela da uradi, iako sam to nekoliko puta zahtevao… Starting se ponašao bahato i neprofesionalno”, rekao je Đajić.
Ova firma nije poznata široj javnosti, iako se bavi izgradnjom stambenih i nestambenih zgrada, a u poslednje četiri godine imala je prihode od oko 250 miliona evra i ostvarila čistu dobit od 5,7 miliona evra. Njeni vlasnici široj javnosti međutim nisu poznati. Ljiljana Tripković poseduje 70 odsto udela u Startingu, dok preostali deo pripada Nikoli Triviću.
Sve pomenute firme portal Nova.rs je kontaktirao, ali do objave ovog teksta odgovore nismo dobili, osim od preduzeća „Čelik“.