U Srbiji sve ide po planu. Samo se planovi menjaju od danas do sutra i realizuju malo morgen. Vlast obećava da će do kraja 2023. početi da gradi metro, a 2014. je tvrdila da će biti gotov još 2016. U međuvremenu će Andreja Mladenović i 42 zaposlena u Beogradskom metrou primati veće plate od onih 1.000 evra, koje je Vučić drugima obećao tek 2025.
Milan Ćulibrk
Izgradnja prve četiri stanice metroa u Beogradu kreće do kraja ove ili početkom naredne godine, a prva linija biće gotova do 2028, izjavio je ministar finansija Siniša Mali. Ta „vest“ objavljena je 28. jula i na sajtu Vlade, uz napomenu da je ministar rekao da „sve ide po planu“.
U Srbiji, dakle, sve ide po planu. Samo što se oni menjaju od danas do sutra, a realizuju malo morgen. Jer, kako drugačije objasniti izjavu Malog od 23. februara 2018, u jeku kampanje za gradske izbore, kada je obećao da će izgradnja metroa „krenuti 2020.“, a prva linija „biti završena do kraja 2022.“ Pet dana kasnije oglasio se i Aleksandar Vučić. „Zapamtite, 2020. krećemo u izgradnju metroa, potrebno je dve i po do tri godine i završićemo ga. Kao i gondolu na Kalemegdanu. A do kraja 2023. svi u Beogradu moraju da imaju završenu kanalizaciju. Tada ćemo moći da kažemo da smo grad“, poručio je na završnoj konvenciji liste „Aleksandar Vučić – Zato što volimo Beograd“.
Da li zato što „vole Beograd“ ili samo zato što su shvatili da ih to ništa ne košta, Mali je još 30. oktobra 2014, kao gradonačelnik Beograda za Večernje novosti izjavio da će gradnja metroa „početi 2016.“ U ranu jesen 2016, kada je već sve trebalo da pršti od radova, promenio je ploču: „Ako bude sve po planu, sledeće godine počećemo da se bavimo finansiranjem, izradom projekata kako bismo krajem 2018, što je realno, počeli sa izgradnjom prve linije metroa“. Koliko je bilo realno, prosudite sami. To, međutim, nije sprečilo kandidate SNS-a za odbornike na listi „Aleksandar Vučić – Zato što volimo Beograd“ da se 22. februara te 2018, doduše autobusom GSP-a, provozaju trasom prve linije metroa. „To je naša obaveza, 2020. krećemo u izgradnju metroa, dve godine nakon toga Beograd dobija prvu liniju i postaje moderna napredna prestonica“, poručio je Mali, naglašavajući da su „sredstva za to već obezbeđena“. Tercirao mu je Andreja Mladenović, tvrdnjom da metro „nije više samo obećanje, maštanje“ i da će u taj projekat biti uključeni „svi resursi naše države“.
I, šta se u međuvremenu desilo? Osim što je u avgustu 2022. JKP Beogradski metro i voz umesto prvih putnika primio samo jednog – Andreju Mladenovića. I to za v.d. direktora tog javnog komunalnog preduzeća. Treba li bolji dokaz da je, bar za njega, metro postao realnost? Kao što je onomad, u avgustu 2019. i tadašnji ministar policije i predsednik beogradskih naprednjaka Nebojša Stefanović, koji je u međuvremenu „nestao u akciji“, tvrdio da su ljudi iz vrha SNS-a „prošle godine (dakle 2018) najavili metro u Beogradu, a sada je to realnost“?! A realnost je zapravo da je Nebojšu iz Beograda glavni skretničar iz SNS-a parkirao na slepi kolosek, a Mladenovića postavio za mašinovođu JKP Beogradski metro i voz. I tek ćemo videti da li se sa bivšim i sadašnjim stranačkim kolegom Nebojše Bakareca, Petra Petkovića i Milenka Jovanova, koji su iz DSS „ćire“ uskočili u brzi SNS voz, završava spisak „svih resursa“ kojima vlast raspolaže, ili će se, pre nego što bude završen, u metrou udomiti još neki „resursi“ SNS-a.
I dok se većina teško miri s tim da će na prvu vožnju podzemnom železnicom morati da sačeka bar još pet i kusur godina, nekima to kašnjenje dođe kao šlag na torti. Posebno to važi za Mladenovića i još 42 zaposlena u JKP Beogradski metro i voz, koje će u oktobru proslaviti peti rođendan. Pa, jesu li Vučić, Mali, Stefanović i Mladenović slagali kad su obećali da će Beograd dobiti metro još 2018? Obećano – ispunjeno.
Šira javnost ne zna čime se bave 43 zaposlena u toj firmi, ali se zna da je lane od 244 miliona dinara ukupnih prihoda svaki drugi dinar odlazio na njihove plate. NIN je izračunao da nas je svakog meseca svaki od zaposlenih u metrou koštao 215.339 dinara bruto. Ili oko 1.140 evra neto. Mašala. Nije li i ovo dokaz da se u Srbiji isplati raditi u podzemnoj železnici, da ne kažem u podzemlju? I oni ne moraju da čekaju 2025, da bi videli hoće li se ispuniti Vučićevo obećanje o prosečnoj plati od 1.000 evra. Dok Srbija sanja, njima se snovi ostvaruju. Svima ostalima ostaje da i dalje sanjaju metro. Čak i Žiki Šarenici, iako je još 2018. od SNS-a dobio besplatne karte za metro.
NIN 3788, 3. avgusta 2023.