понедељак, март 3, 2025

Partizani, crkva i jedan kardinal

Slične objave

Podeli

Svi koji partizanski pokret cijene kao antifašistički i oslobodilački moraju se moći suočiti i s tamnom stranom NOB-a…

Piše Hrvoje Klasić

Hrvoje Klasić (Foto: portalforum.rs)

Slučaj koji se u javnosti pokušava nametnuti kao velika afera, vezan uz jednu od rijetkih živućih partizanki koja je nedavno nazočila inauguraciji predsjednika Zorana Milanovića, pokazuje da je suočavanje s prošlošću u Hrvatskoj i dalje dominantno ideološko – politički, a ne historiografsko-znanstveno uvjetovana tema. Da podsjetim, spomenuta partizanka borila se u sastavu Dalmatinske brigade čiji se pripadnici sumnjiče za ubojstvo franjevaca iz samostana u Širokom Brijegu u veljači 1945. pa desni dio javnosti traži i njezinu odgovornost. Za lijevi dio javnosti ista ta partizanka je simbol junaštva jer se, između ostalog, protiv okupatora i domaćih kolaboracionista borila u velikim bitkama na Neretvi i Sutjesci. Koje činjenice znamo?

Početkom 1945. partizanske jedinice počinju napredovanje od istoka prema zapadu Jugoslavije. Na području Hercegovine velike bitke vode se, između ostalog, oko Širokog Brijega, a najveći otpor u tom gradu Nijemci i ustaše pružaju upravo oko lokacije franjevačkog samostana. U samostanu se nalazila vojna bolnica, a položaji u blizini samostana bili su okruženi minskim poljima, bunkerima i rovovima. Prema nekim svjedočanstvima, jedno mitraljesko gnijezdo bilo je postavljeno i na samom crkvenom tornju. Osim toga, u Širokom Brijegu Nijemci i ustaše su kao vojna uporišta koristili i druge samostane po Hercegovini. Upravo zbog toga su i oni predstavljali legitimni vojni cilj ne samo jugoslavenskim partizanima, nego i savezničkim pilotima koji su ih u više navrata bombardirali. I tu uglavnom prestaju činjenice.

Kontroverze nastaju oko sudbine franjevaca koje su partizani zatekli u osvojenom širokobriješkom samostanu. Dok jedna strana tvrdi da nevini redovnici, od kojih neki u poodmakloj životnoj dobi, nisu nosili oružje što znači da su bez razloga svirepo ubijeni, druga tvrdi da su s ustašama i Nijemcima i sami fratri nosili oružje i pucali iz njega. Čvrstih dokaza niti za jednu od ovih tvrdnji nema. Teško je dokazati da neki redovnici, posebno oni mlađi, prilikom opsade samostana nisu imali oružje u rukama, kao što ne bi bilo ni prvi ni zadnji put da su se partizani obračunali s nevinim ljudima.

I tu dolazimo do problema selektivnog suočavanja s prošlošću. Svi koji partizanski pokret cijene kao antifašistički i oslobodilački moraju se moći suočiti i s tamnom stranom NOB-a. A ona podrazumijeva i brojne zločine prema civilima i vojnicima, tijekom i nakon rata, motivirane ideološkim razlozima, osvetom zbog počinjenih zločina ili zbog kolaboracije s fašistima. Ta činjenica ne umanjuje oslobodilački karakter partizanskog pokreta i činjenicu da su Hrvati, Srbi i ostali narodi s ovoga područja Drugi svjetski rat završili na pobjedničkoj strani. Uostalom, kao što ni zločini koje su počinili pripadnici Hrvatske vojske i policije 1990-ih ne dovode u pitanje oslobodilački karakter Domovinskog rata.

S druge strane, svi koji kritiziraju i osuđuju odnos partizana prema Katoličkoj crkvi morali bi smoći snage i osuditi ponašanje onih svećenika, od najnižih do najviših razina, koji su cijelo vrijeme rata bili aktivni suradnici ustaškog režima. Što ne znači da nije bilo i onih koji su se protivili fašizmu i ustaštvu, pa čak i surađivali s antifašističkim pokretom. Ali je, nažalost, bilo i onih koji su slavili Antu Pavelića i Adolfa Hitlera, a više od stotinu njih je Pavelić odlikovao za “zasluge”. Bilo je svećenika koji su obavljali dužnost poglavnikovih povjerenika za određenu regiju, a npr. upravo širokobriješki franjevac Radoslav Glavaš na poziv Mile Budaka preuzima pročelničko mjesto u jednome ministarstvu NDH. Naravno, činjenica da su brojni svećenici podržavali NDH sve do 1945. (a mnogi i kasnije), od kojih neki i aktivno surađivali s ustaškim vlastima, ne čini ih ratnim zločincima. Ali ih ta suradnja čini pristašama jedne strane u ratu, pa samim time i neprijateljem onoj drugoj strani. O suradnji dijela svećenstva s vlastima NDH postoje brojni ustaški dokumenti i novinski članci. I to nije nikakva tajna. Niti je danas niti je bila u prošlosti. Neki svećenici u Vatikanu su još tijekom rata upozoravali na nekršćansko i nemoralno ponašanje dijela hrvatskog klera. Jedan od najglasnijih bio je Eugène Tisserant, budući dekan Kardinalskog zbora. Ovaj bliski suradnik nekoliko papa boravio je 1968. u Jugoslaviji. Tijekom večere kod beogradskog nadbiskupa Gabrijela Bukatka, upitan planira li posjetiti i Bosnu i Hercegovinu, Tisserant je rekao da se sjeća događaja iz Drugog svjetskog rata i da želi biti što dalje od fratara koji su podržavali Antu Pavelića. Mislim da će se svi složiti da informacije kojima su Tisserant i ostali u Vatikanu tijekom rata raspolagali nisu podmetnuli komunisti.

24sata.hr (Tekst prenosimo uz dozvolu autora)

POSTAVI ODGOVOR

Unesite svoj komentar!
Unesite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.