среда, јануар 22, 2025

FUSNOTE Ljubav protiv smrti

Slične objave

Podeli

Aleksej Kišjuhas

Studenti ne odustaju, naprotiv. Jer, na delu je i jedna ontološka i egzistencijalna borba između ljubavi i smrti, pa i gnostička (ili mudra) borba između svetla i tame. Na jednoj strani su potentna mladost, sloboda, pravda i promene, a na drugoj su impotentni starci, nesloboda, nepravda, poltroni, potkupljivci i status kvo. Jedno su razboriti i kreativni akademci koji mašu indeksima, a drugo su korumpirani političari i dosadni uhlebi koji mašu partijskim knjižicama.

Na čijoj je strani naš poslovični Petar Petrović sa uplatnica? I otuda studentski protesti ’24/25. toliko odzvanjaju u srcima i umovima javnosti. I zato vlast kao korumpirana manufaktura smrti nema adekvatan odgovor na solidarnost, organizovanost, empatiju i, naprosto, ljubav rođenu na još srednjovekovnoj instituciji univerziteta.

Dok u zaoštrenim okolnostima, svaka vlast nastoji da svoje lične interese kvarno izjednači sa interesima države i društva, te studentske blokade posmatra kao napad na državu i naciju. U pitanju je „uobičajena reakcija svake vladajuće klase koja oseća da joj je ugled okrnjen i da su ugrožene povlastice koje uživa; da bi prikrila svoje pravo lice, potrebno joj je da svoju sudbinu potpuno izjednači sa sudbinom države ili nacije, a svoj privatni interes sa opštim interesom“, pisao je istoričar Fernan Brodel još (i baš) 1969. godine.

Eros je bog ljubavi. Kako svedoče i Hesiod („Postanak bogova“) i Platon („Gozba“), Eros je najstariji među starogrčkim bogovima. Rodio se odmah na početku stvaranja sveta ili Kosmosa, iz Haosa, zajedno sa Gejom i Tartarom. Veoma je moćan, tako da njegovom uticaju ne odolevaju ni ljudi ni bogovi (a posebno ne studentkinje i studenti – brucošijade i studentski domovi su nam svedok). Eros ili ljubav zapravo je oličenje jednog stvaralačkog principa, kako piše sociolog Karel Turza („Modernost na biciklu“, 1996).

S druge strane, Tanatos ili bog smrti, zajedno sa Hipnosom (Snom) je potomak Noći. I omražen je i kod ljudi i kod bogova. O toj napetosti između Erosa i Tanatosa, naravno, pisao je Sigmund Frojd od 1920-ih godina, a posebno u „Nelagodnosti u kulturi“ (1930). Ali još za Heraklita, život je bio harmonija „između luka i lire“. Za Frojda, Eros i Tanatos su ljudski „instinkti“ koji u neprestanoj borbi čine dva pola egzistencije i samu suštinu života. A ovo je pisao nakon klanice Prvog svetskog rata, i kada posle isticanja seksualnosti kao centralnog motiva ljudske psihologije ističe i neseksualnu agresivnost i destruktivnost u prirodi ljudske životinje.

Međutim, da li su instinkti ljubavi (kreacije) i smrti (destrukcije) samo lični ili individualni instinkti? Ili je lično i političko?

Kako tvrde nezvanični ideolog studentskih protesta 1968. i Nove Levice, filozof Herbert Markuze, ali i jugoslovenski sociolozi Vjeran Katunarić („Ženski eros i civilizacija smrti“, 1984) i spomenuti Karel Turza (1996), napetost između Erosa i Tanatosa nije samo lična, već i društvena stvar. „Zadatak je razviti političku i sociološku supstanciju psiholoških zamisli“, pisao je Markuze u „Erosu i civilizaciji“ još 1955. godine. U pitanju je istorijski oscilirajuća struktura, ističe Turza, pa čitava društva nekada insistiraju na životu, a nekada na smrti.

Nekada na uživanju i radosti, a nekada na žrtvi i patnji kao osnovnoj društvenoj vrednosti. „Dinamika između Erosa i nagona smrti, izgradnje i razaranja kulture, oslobađa se i organizuje istorijskim okolnostima u kojima se čovečanstvo razvija“, veli Markuze. Tanatos ili nagon smrti, destrukcije i ubijanja tada nije samo instinkt konkretnih ljudi, već se može primetiti i u delanju kolektiviteta – klasa, grupa, partija, pokreta, pa i čitavih država, društava i kultura. A isto je i sa Erosom ili ljubavlju. I upravo zato su najnoviji studentski protesti u našoj Republici toliko privlačni, kreativni, atraktivni, pa i seksi.

Prema Frojdu, Eros i Tanatos su tesno povezani sa ljudskom kulturom. A sklonost ka agresivnosti, Tanatosu ili rušenju (izgradnjom!) je najveća prepreka kulturi. Zato i nije neobično što su prvi pobunjeni fakulteti bili upravo akademije umetnosti i filozofski fakulteti, posvećeni naučnom istraživanju kulture. S tim u vezi, kultura je u službi boga Erosa i nastoji da „sakupi izdvojene pojedince, a kasnije porodice, plemena, narode, nacije u velike celine“ piše Frojd i dodaje: „Zbog čega to mora da se dogodi ne znamo. Ali je baš to delo Erosa“.

A Eros ili ljubav, u sadejstvu sa empatijom i solidarnošću, jeste osnovni motiv („instinkt“) tekuće studentske pobune. I to je čini toliko moćnom. Pa i ako se neko doslovno zavoleo ili zaljubio po blokadama fakulteta, a možda i prndačio po učionicama istih, jer zašto da ne? Pogledajmo samo u crveno-crne transparente studenata Srbije u blokadi i buntu – nije li to izraz raspojasane kreativnosti i ogoljenog stvaralačkog principa? A nisu li sledbenici Tanatosa i vaskolike destrukcije svi oni partijaši koji se automobilima zaleću na mirne demonstrante po blokiranim raskrsnicama? Na toj su strani jedino mržnja, provokacija i bes za sitne pare. Pa studentski protesti gradualno zadobijaju simpatije i javnosti medijski ispranog uma zato što jesu mladalački, kreativni, kulturni i nekako – ljubavni.

Frojd je tvrdio da život predstavlja borbu, ali i svojevrsni kompromis između instinkta Erosa i instinkta smrti. U ljudskom biću se bore ova dva principa ili instinkta, poput onog anđelčiča i đavolčića na ramenu iz starih crtanih filmova. Ali, nema kompromisa sa smrću petnaest ljudi na Železničkoj stanici u Novom Sadu, pa i sa monstruoznim prazničnim ubistvima u novoj godini.

Zahtevi su tu, krajnje su konkretni, dok – predsednika niko ništa nije pitao. Sva hrabrost i snaga studenata u blokadama sadržana je u toj prostoj činjenici. Omladinskom ustanku protivu otmičara naših institucija i kradljivaca naših života. I nije to performans, niti aktivizam, već naprosto – borba za život vredan življenja. I koja razbija naš informacioni mehur i preseca ovu simulaciju stvarnosti poput dečaka iz one Andersenove političke bajke. Car je go, i zvižde mu u prenosu uživo, i šta ćemo sad?

I studentski pobunjena 1967-1968. godina bila je proglašena „Godinom ljubavi“, prvo na Univerzitetu Stanford, a zatim i širom sveta. A nije nedostajalo ni vodenih topova, tenkova, pendreka i ostalog arsenala mržnje od strane ministarstava Sile. I tako od Berklija i Kolumbije do Pariza i Praga. Uz nešto pendrečenja, studenti su ispali „u pravu“ u Jugoslaviji, iako su tim veštim režimskim trikom zapravo bile zaustavljene reforme.

Zatim, studenti su ustali i 1996-1997. godine sa porukom „Beograd je svet“. I uspeli su u svojim naumima i zahtevima nakon 117 dana, sa pištaljkama, jajima, ali i takođe pendrecima i vodenim topovima po cičoj zimi. Uz zahteve da se priznaju rezultati lokalnih izbora, studenti su odlučili da nema povratka na nastavu dok sa funkcija ne odu rektor i student prorektor. Predsednik Skupštine Dragan Tomić je studentske demonstracije nazvao „fašistoidnim“, kao što ih danas nazivaju „ustaškim“ i „(vojvođanski) separatističkim“. Ali džabe im. Beograd (i Novi Sad i Niš) je ponovo svet.

Najzad, studentski protesti čine onaj istinski patriotizam, ili iskrenu ljubav prema svojoj zemlji, sunarodnicima i bližnjem svom, umesto jeftinog umotavanja u zastave po Ujedinjenim nacijama. A predivna studentska himna „Gaudeamus Igitur“ iz davne 1287. (ili čitavo stoleće pre Boja na Kosovu) i znači „Veselimo se, dakle“ – jer život je kratak („De Brevitate Vitae“).

Studentski plenumi su odistinski dijalog – „Gozba, ili o ljubavi“. Zbog fatalne sumornosti ljudske prolaznosti, jedini pravi odgovor na pustinju stvarnosti jesu i radost i ljubav. I to je životna, teorijska i praktična lekcija koju nam „šeruju“ studenti u blokadi, a radi svoje budućnosti. Nekada je krajnje jednostavno. Napredna nadstrešnica i ostale rekonstrukcije stvarnosti su smrt – a studenti život. A istorija nam je svedok: Eros ili ljubav će uvek pobediti smrt.

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite svoj komentar!
Unesite svoje ime

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.