Autor: Dubravka Lakić
Najbolji hrvatski film je „Plavi cvet”, a među višestruko nagrađenima su i dela Šmita, Matanića i Antonete Alamat Kusijanović. Avramovićevom „Južnom vetru 2” specijalno priznanje i ljubav pulske publike
PULA, 27. jula 2021. – Bilo je pravo zadovoljstvo suočiti se ponovo s tim najvećim bioskopom pod otvorenim nebom – sa pulskom Arenom, poprištem najnovijih hrvatskih filmova i filmova iz regiona.
Jednogodišnja pauza usled pandemije i sva težina života i stvaranja pod strogim merama uzele su danak. U ovogodišnjem glavnom takmičarskom programu nacionalnih filmova bilo je svega šest. I među tih šest žiri, na čijem je čelu bio poljski reditelj i oskarovac Pavel Pavlikovski, odlučio je da je „Veliku zlatnu arenu za najbolji film” zaslužio reditelj Zrinko Ogresta za film „Plavi cvet”, nastao prema scenariju Ivora Martinića i njegovom pozorišnom dramskom tekstu „Drama o Mirjani i svima oko nje”, koji se izvodio u beogradskom JDP-u sa Mirjanom Karanović u naslovnoj ulozi. Ovu nagradu žiri je obrazložio na sledeći način: „Postoje reči koje nikada ne izgovorimo, osećaji koje ne stignemo podeliti i praznina koja ostaje iza onih koji nas napuste”, aludirajući na samu filmsku priču o Mirjani, službenici u fabrici konaca koja će se suočiti sa bližnjima i međusobnim složenim odnosima tokom obeležavanja jubileja – 20 godina istrajnog rada.
Da je ovaj sofisticirani Ogrestin film ostavio dubok utisak na pulski žiri, svedoče i ostale osvojene nagrade. „Zlatna arena za najbolju režiju” Zrinku Ogresti i njegovoj „nenametljivoj rediteljskoj ruci koja daje osećaj kao da se priča razvija sama od sebe i bez velikih dramskih efekata uspešno dopire do naših osećanja”, a tu je i „Zlatna arena za glavnu žensku ulogu”, koja je pripala glumici Vanji Ćirić (lik Mirjane), i to za „suzdržan i iskren portret žene zarobljene u svakodnevici lišenoj ličnog zadovoljstva”. Ogrestin „Plavi cvet” osvojio je i nagradu žirija kritike kao najbolji hrvatski film na ovogodišnjem 68. Pulskom festivalu. Njegov susret sa srpskom bioskopskom publikom očekuje se već u septembru.
Među slavodobitničkim filmovima je i „A bili smo vam dobri” Branka Šmita, još jedan iz njegovog angažovanog filmskog serijala kroz koji skenira hrvatsku posleratnu stvarnost. U ovom Šmitovom filmu reč je o današnjem socijalnom statusu dobrovoljaca u „domovinskom ratu” u koji su krenuli iz ideala, da bi završili kao otpad društva. Za ovakvu filmsku priču koju je ispisao scenaristički trojac – Sandra Antolić, Ognjen Sviličić i Branko Šmit osvojena je „Zlatna arena” jer se, kako je to obrazložio žiri, film bavi „gorućom savremenom problematikom, ima moćnog protagonistu i mnoštvo bogatih i originalnih likova, kao i nekoliko jakih i živopisnih dijaloga”. A taj moćni protagonista kog pominje žiri je Dinko u izvedbi maestralnog Renea Bitorajca, koji je za „bravurozni portret heroja odbačenog od društva i porodice” zasluženo osvojio „Zlatnu arenu za najbolju mušku rolu”. Već treću u svojoj karijeri! I što je kuriozitet – sve tri glumačke „Zlatne arene” Bitorajc je osvojio igrajući u filmovima Branka Šmita. „A bili smo vam dobri” premijeru u Srbiji imaće na beogradskom Festu.
I upravo na proteklom Festu bio je viđen film „Zora” Dalibora Matanića, koji je u zbiru, ovde na 68. Pulskom festivalu, osvojio zapravo najveći broj nagrada, i to u kategorijama kamera, montaža, muzika i oblikovanje zvuka. Sa osvojenom „Zlatnom kamerom” na tek završenom 74. Kanskom festivalu, koji se delimično preklopio sa Pulom, debitantski film „Murina” Antonete Alamat Kusijanović sada je nagrađen „Brezom” za najbolji debitantski film, i to za „zreo način pripovedanja mučne obiteljske priče i sukoba stvarnog života i onog o kojem se sanja”. Za najbolju sporednu žensku ulogu „Zlatnu arenu” je osvojila Srpkinja, a već slavna danska glumica Danica Ćurčić, koja je u „Murini” odigrala lik Nele kao „žene razapete između svojih obaveza i želja, između onog što ’ima’ i onoga što joj je ’potrebno’”. I ono, što je možda i najznačajnije, film „Murina” osvojio je „Zlatna vrata Pule”, nagradu o kojoj svojim glasovima odlučuje upravo filmska publika.
A pulska publika je, ruku na srce, najviše volela „Južni vetar 2 – Ubrzanje” Miloša Avramovića. Za ovim filmom i za Milošem Bikovićem kao glavnim glumcem u Areni je vladala prava pomama, ali o tome reč više u sutrašnjoj pulskoj razglednici. U ovoj današnjoj ostaće zabeleženo sa koliko je stila, duha i šarma producentkinja ovog filma Tatjana Žeželj Gojković sa scene u Areni zahvalila na nagradi koju je primila iz ruku Kristofera Maričića – direktora HAVC-a za doprinos zajedničkom razvoju koprodukcija i publike. „Južni vetar 2” i jeste nastao u manjinskoj koprodukciji sa Hrvatskom, a da će u ovdašnjim bioskopima uskoro biti i pravi hit, u to više nema sumnje…